کد مطلب:300634 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:213

ضرورت وجودی الگوها


از طرق سازندگی چه برای نسل خردسال، جوان و چه بری بزرگسال عرضه و ارائه الگو است. نسل جوان از بالغ تاثیر می گیرد


و كودك از بالغ تاثیر می پذیرد و كلاً هر انسانی از محبوب و معشوق خود اثر می گیرد.

زبان الگو، زبانی رساتر از بیان است و خلاصه تر و گویاتر از زبان نوشته و كتاب است. می خواهم بگویم آنچه را كه چشم می بیند بیشتر مورد اثر است تا آنچه را كه گوش می شنود، ما از راه چشم حتی حقایق را لمس می كنیم و دل ما آنچه را كه دیده است یاد می كند.

ادیان بیش از آنكه به سخن بپردازند به ارائه الگو پرداختند. مربیان نیز سعی دارند خواسته ها و اهداف تربیتی را از روش شاهدها و الگوها ارائه نمایند و با نشان دادن فرد مورد نظر به آدمی بفهمانند كه چگونه باید باشند.

الگوها در ویرانی یا سازندگی جامعه فوق العاده موثرند به خصوص از آن بابت كه انسانها فطرتاً قهرمان پرستند. هركس سعی دارد ایده آل خود و زندگی خود را در فرد یا شی ء مجسم ببیند، به تحسین و آنگاه به همانندی با فردی بپردازد كه برای او بت، قهرمان یا معشوق است.

تجربه عملی هم در زندگی خصوصی و شخصی همین امر را اثبات می كند. كودك خود را بنگرید كه ادا و اطوارش براساس چه الگویی است، از كه تقلید می كند، روش رفتار چه كسی را عرضه می ارائه می نماید. این امر بیش یا كم در بزرگسالان هم وجود دارد ولی با صفات و ویژگیهای بیشتر در جنبه الگو و قهرمان خودش، به عبارت دیگر هر كس می كوشد قهرمانی را برای خود بپذیرد كه واجد صفات مثبت بیشتری و قابل قبول تری باشد.